Zin en onzin over voorrangsregel oversteekplaatsen voor fietsers
10-08-2018 16:56Er wordt een aangepaste wegmarkering (haaientanden) voorgesteld voor fietsers aan drukke oversteekplaatsen van gewestwegen. Hierdoor krijgen fietsers niet langer éénzijdige voorrang op het autoverkeer.
Op zich niets nieuws, gezien het merendeel van de bestaande oversteekplaatsen op gewestwegen reeds volgens deze regel uitgevoerd werden. In Heist-op-den-Berg zijn deze haaientanden voor fietsers reeds lang in gebruik op bvb. de ronde punten aan Fabiola en het oude zwembad, oversteekplaats Lostraat en vrij recent bij de heraanleg van het kruispunt aan Jespers.
Via sociale media en pers regent het voor- en tegenargumenten. Iedereen blijkt hierin nu plots ook specialist te zijn, ook het politieke landschap roert zich. Het agentschap van wegen en verkeer is een onafhankelijk platform van verkeersdeskundigen en zegt dat ze in het nemen van hun beslissing niet over 1 nacht ijs gingen. "Deze maatregel is niet genomen om populair te zijn, maar om het aantal ongevallen met fietsers drastisch te verlagen". Niet onbelangrijk om weten dat bij 1 op de 3 ongevallen een fietser betrokken is.
Hoe zit de vork nu eigenlijk in de steel, en helpt deze maatregel om de veiligheid van fietsers in het vekeer te bevorderen ?
Gezond verstand zegt ons dat je fietsers aan een rotonde of oversteekplaats nooit het valse gevoel mag geven dat ze ten allen tijde mogen doorrijden (voorrang Überhaupt). Leren we zelf niet aan onze fietsende kinderen om steeds te vertragen/te stoppen en zelfs oogcontact te zoeken met de aankomende chauffeurs alvorens over te steken (haaientanden of niet) ?
Als we de wegcode er even bijnemen wordt het nog iets duidelijker : " Een lijn gevormd door omgekeerde driehoeken, ook wel haaientanden genoemd, duidt de plaats aan waar je, als dat nodig is, moet stoppen. Is het niet echt nodig, dan hoef je niet volledig te stoppen”. Op zich dus een mooie verwoording van wat we onze fietsende kinderen zelf leren.
Momenteel hebben we op ons wegennet kruispunten en oversteekplaatsen waar de fietsers de éne keer wel voorrang krijgen (geen haaientanden aanwezig) maar evengoed wat verder blijkbaar plots wel (haaientanden wel aanwezig). Iedereen is het er volgens mij over eens dat hier 1 uniforme regel moest gaan gelden. De huidige welles/nietes voorrang creëert nu éénmaal verwarring met ongeval situaties.
De uiteindelijke beslissing tussen “overal” voorrang geven aan fietsers of “niet”, is er één geworden gebaseerd op het verschil tussen theorie en de praktijk. Misschien dat u hier zelf in de praktijk even post kan gaan vatten aan oversteekplaatsen voor fietsers waar geen haaientanden aanwezig zijn. Het is nagelbijten om te zien hoeveel fietsers tegen volle snelheid zonder verpinken oversteken en menig autobestuurder een hartaanval bezorgen. Is het logisch dat ze dit mogen omdat de wegcode voorschrijft dat ze nu éénmaal voorrang hebben ? Verkeersregels dienen om de zwakke weggebruiker te beschermen, niet om hem te laten verongelukken in het grootste gelijk.
We mogen nooit een beleid voeren waarbij de auto primeert op de fietsers, maar moeten wel blijven inzetten op extra beschermingsmaatregelen daar waar aangetoond wordt dat zwakke weggebruikers nu éénmaal in de praktijk gevaar lopen. Het aanbrengen van Haaientanden aan drukke oversteekplaatsen voor fietsers kan hierbij eventueel preventief deel uitmaken van een verkeersbeleid. Beter voorkomen dan genezen ?
Los van eender welke voorrangsregel een goede raad, leer uzelf en uw kinderen als fietsers vanaf nu gewoon op een veilige manier te vertragen/stoppen aan elke oversteekplaats. Niet alleen op de gewestwegen maar ook in uw straat, wijk of dorp. Doe dit om te vermijden dat je verkeersslachtoffer wordt van een verstrooide autobestuurder. Aan de wielertoeristen, e-bike en speedbikes gebruikers de raad om dit ook te doen, zij het aanvullend om te vermijden dat je autobestuurders verrast met je hoge oversteeksnelheid.
Een gezonde basisregel blijft echter dat u als automobilist steeds kan stoppen als u een voetganger of fietser ziet die aanstalten maakt om over te willen steken. Deze beleefdheidsregel kan onder geen enkel verkeersbord of wegsignalisatie afgezekerd worden, die veiligheid hebt u zelf in handen.
Patrick Cottenie / Heist-op-den-Berg
Gerelateerde persberichten :
Kruispunt Fabiola Heist-op-den-Berg
—————